هاتجن يا ريت يا اخوانا
أغنية “هاتجن ياريت يا خوانا” من التراث المصري
للراحل سيد درويش يعيد الفنان حمزة نمرة توزيعها في الموسم الثالث
من برنامج ريمكس بلمسات غربية ساحرة وطريقة مبدعة مع الفنان
Tom Wild
—-
كلمات ” هاتجن يا ريت يا اخوانا ” :
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نظافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
A delayed train makes you late again
[القطار متأخر عن موعده و يجعلك متأخرًا مرة أخرى]
So you trudge through the dirt and grime
[لذا قد تضطر للمشي خلال الوحل و الطين]
The rain falls down you’ve priced out of town
[المطر ينهمر بشدة، و لم تعد قادرًا على تكاليف المعيشة]
So getting in can take some time
[لذا قد تضطر للبقاء في المحطة للمزيد من الوقت]
The pubs begin to empty in the middle of the night
[جاء منتصف الليل و قد بدأ السكارى في ترك الحانات]
And there’s no reasoning with drunken men
[و أولئك السكارى ليسوا في وعيهم ]
When you might end up in the middle of a fight
[لذا قد ينتهي بك الحال في وسط عراك بينهم]
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نضافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
ولا واحدة في وش الفجر
تبرطع مَالْيَة الدُنيا اصوات
قال أيه جوز خالتي أم أحمد
سِلْفِة أخوها السيد مات
سبحانك ما أعظم شانك
والله الموت دا مفيد و لذيذ
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نضافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
There’s no such thing as paradise
[لا توجد جنة على الأرض]
The grass is always green
[حيث يظل فيها العشب مخضرًا]
And the flowers seem more colourful
[و حيث الأزهار ذات الألوان المبهجة]
In the town where you never been
[لن ترى أبدًا مكانًا بتلك المثالية]
Everywhere have its struggles everywhere have its strife
[كل مكان به معاناة، كل مكان به مآسيه]
Everywhere have the ability to give a happy or a miserable life
[أي مكان يمكن أن يوفر لك السعادة أو يجعل حياتك أكثر تعاسة]
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نضافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
أغنية “هاتجن ياريت يا خوانا” من التراث المصري
للراحل سيد درويش يعيد الفنان حمزة نمرة توزيعها في الموسم الثالث
من برنامج ريمكس بلمسات غربية ساحرة وطريقة مبدعة مع الفنان
Tom Wild
—-
كلمات ” هاتجن يا ريت يا اخوانا ” :
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نظافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
A delayed train makes you late again
[القطار متأخر عن موعده و يجعلك متأخرًا مرة أخرى]
So you trudge through the dirt and grime
[لذا قد تضطر للمشي خلال الوحل و الطين]
The rain falls down you’ve priced out of town
[المطر ينهمر بشدة، و لم تعد قادرًا على تكاليف المعيشة]
So getting in can take some time
[لذا قد تضطر للبقاء في المحطة للمزيد من الوقت]
The pubs begin to empty in the middle of the night
[جاء منتصف الليل و قد بدأ السكارى في ترك الحانات]
And there’s no reasoning with drunken men
[و أولئك السكارى ليسوا في وعيهم ]
When you might end up in the middle of a fight
[لذا قد ينتهي بك الحال في وسط عراك بينهم]
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نضافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
ولا واحدة في وش الفجر
تبرطع مَالْيَة الدُنيا اصوات
قال أيه جوز خالتي أم أحمد
سِلْفِة أخوها السيد مات
سبحانك ما أعظم شانك
والله الموت دا مفيد و لذيذ
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نضافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
There’s no such thing as paradise
[لا توجد جنة على الأرض]
The grass is always green
[حيث يظل فيها العشب مخضرًا]
And the flowers seem more colourful
[و حيث الأزهار ذات الألوان المبهجة]
In the town where you never been
[لن ترى أبدًا مكانًا بتلك المثالية]
Everywhere have its struggles everywhere have its strife
[كل مكان به معاناة، كل مكان به مآسيه]
Everywhere have the ability to give a happy or a miserable life
[أي مكان يمكن أن يوفر لك السعادة أو يجعل حياتك أكثر تعاسة]
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نضافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
مشاركة
هاتجن يا ريت يا اخوانا – حمزة نمرة
من البوم
أغنية “هاتجن ياريت يا خوانا” من التراث المصري
للراحل سيد درويش يعيد الفنان حمزة نمرة توزيعها في الموسم الثالث
من برنامج ريمكس بلمسات غربية ساحرة وطريقة مبدعة مع الفنان
Tom Wild
—-
كلمات ” هاتجن يا ريت يا اخوانا ” :
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نظافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
A delayed train makes you late again
[القطار متأخر عن موعده و يجعلك متأخرًا مرة أخرى]
So you trudge through the dirt and grime
[لذا قد تضطر للمشي خلال الوحل و الطين]
The rain falls down you’ve priced out of town
[المطر ينهمر بشدة، و لم تعد قادرًا على تكاليف المعيشة]
So getting in can take some time
[لذا قد تضطر للبقاء في المحطة للمزيد من الوقت]
The pubs begin to empty in the middle of the night
[جاء منتصف الليل و قد بدأ السكارى في ترك الحانات]
And there’s no reasoning with drunken men
[و أولئك السكارى ليسوا في وعيهم ]
When you might end up in the middle of a fight
[لذا قد ينتهي بك الحال في وسط عراك بينهم]
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نضافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
ولا واحدة في وش الفجر
تبرطع مَالْيَة الدُنيا اصوات
قال أيه جوز خالتي أم أحمد
سِلْفِة أخوها السيد مات
سبحانك ما أعظم شانك
والله الموت دا مفيد و لذيذ
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نضافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
There’s no such thing as paradise
[لا توجد جنة على الأرض]
The grass is always green
[حيث يظل فيها العشب مخضرًا]
And the flowers seem more colourful
[و حيث الأزهار ذات الألوان المبهجة]
In the town where you never been
[لن ترى أبدًا مكانًا بتلك المثالية]
Everywhere have its struggles everywhere have its strife
[كل مكان به معاناة، كل مكان به مآسيه]
Everywhere have the ability to give a happy or a miserable life
[أي مكان يمكن أن يوفر لك السعادة أو يجعل حياتك أكثر تعاسة]
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نضافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
أغنية “هاتجن ياريت يا خوانا” من التراث المصري
للراحل سيد درويش يعيد الفنان حمزة نمرة توزيعها في الموسم الثالث
من برنامج ريمكس بلمسات غربية ساحرة وطريقة مبدعة مع الفنان
Tom Wild
—-
كلمات ” هاتجن يا ريت يا اخوانا ” :
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نظافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
A delayed train makes you late again
[القطار متأخر عن موعده و يجعلك متأخرًا مرة أخرى]
So you trudge through the dirt and grime
[لذا قد تضطر للمشي خلال الوحل و الطين]
The rain falls down you’ve priced out of town
[المطر ينهمر بشدة، و لم تعد قادرًا على تكاليف المعيشة]
So getting in can take some time
[لذا قد تضطر للبقاء في المحطة للمزيد من الوقت]
The pubs begin to empty in the middle of the night
[جاء منتصف الليل و قد بدأ السكارى في ترك الحانات]
And there’s no reasoning with drunken men
[و أولئك السكارى ليسوا في وعيهم ]
When you might end up in the middle of a fight
[لذا قد ينتهي بك الحال في وسط عراك بينهم]
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نضافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
ولا واحدة في وش الفجر
تبرطع مَالْيَة الدُنيا اصوات
قال أيه جوز خالتي أم أحمد
سِلْفِة أخوها السيد مات
سبحانك ما أعظم شانك
والله الموت دا مفيد و لذيذ
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نضافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
There’s no such thing as paradise
[لا توجد جنة على الأرض]
The grass is always green
[حيث يظل فيها العشب مخضرًا]
And the flowers seem more colourful
[و حيث الأزهار ذات الألوان المبهجة]
In the town where you never been
[لن ترى أبدًا مكانًا بتلك المثالية]
Everywhere have its struggles everywhere have its strife
[كل مكان به معاناة، كل مكان به مآسيه]
Everywhere have the ability to give a happy or a miserable life
[أي مكان يمكن أن يوفر لك السعادة أو يجعل حياتك أكثر تعاسة]
هاتجنّ ياريت يا اخوانَّا
ما رُحتش لُندُن ولّا باريس
دي بلاد تمدين و نضافة
و زوق و لطافة و حاجة تغيظ
مشاركة
أغاني برنامج ريمكس الموسم الثالث – حمزة نمرة
مشاركة
هاتجن يا ريت يا اخوانا – حمزة نمرة
ريمكس للعيطة العمالية – المغرب
بمشاركة الفنان المغربي / حبيب Habib Belk
Produced by: Hamza Namira
Co-producer: Habib Belk
Mix & Master: Hamza Namira
الموسم الثاني من برنامج ريمكس
إنتاج شبكة التلفزيون العربي
مشاركة
العيطة – حمزة نمرة بمشاركة حبيب
كلمات : محمود فاروق
الحان وتوزيع : حمزة نمرة
كلمات العمل :
يا سيدي روحى تعلى تضوى فى السما نجمة
يوم ريتك فى منامى محلاها رحلة
ياربى صلى على الهادى نبينا
قلبك يا طه صافى بلسم لجروحى شافى
لو تبتسم لى مرة والله كافى
ياربى صلى على الهادى نبينا
ريتنى نصلى جنبك ونرتل اية اية
اروى يا طه قلبى رحمة وهداية
ياربى صلى على الهادى نبينا
يا رسول الله يا عالى افديك بكل غالى
عمرى ما انساك دايما فى بالى
ياربى صلى على الهادى نبينا
وسلام عليكم يا ال البيت الكرام
وعلى الصحابة احباب الامام
وسلام يا اولياء الله الصالحين
ربى يجمعنا بنبينا الكريم
يا نور ليالينا والله ما نسينا
يا مصطفى ديما فى بالى
ياربى صلى على الهادى نبينا
كلمات : محمود فاروق
الحان وتوزيع : حمزة نمرة
كلمات العمل :
يا سيدي روحى تعلى تضوى فى السما نجمة
يوم ريتك فى منامى محلاها رحلة
ياربى صلى على الهادى نبينا
قلبك يا طه صافى بلسم لجروحى شافى
لو تبتسم لى مرة والله كافى
ياربى صلى على الهادى نبينا
ريتنى نصلى جنبك ونرتل اية اية
اروى يا طه قلبى رحمة وهداية
ياربى صلى على الهادى نبينا
يا رسول الله يا عالى افديك بكل غالى
عمرى ما انساك دايما فى بالى
ياربى صلى على الهادى نبينا
وسلام عليكم يا ال البيت الكرام
وعلى الصحابة احباب الامام
وسلام يا اولياء الله الصالحين
ربى يجمعنا بنبينا الكريم
يا نور ليالينا والله ما نسينا
يا مصطفى ديما فى بالى
ياربى صلى على الهادى نبينا
مشاركة
Ya Seedi – Hamza Namira
مشاركة
Ya Seedi – Hamza Namira
مشاركة
وساري سرى الليل ( ريمكس ) – حمزة نمرة
أحكيلك خوفي – أداء حمزة نمرة
من البوم مولود سنة ٨٠
كلمات: عمر طاهر
ألحان: حمزة نَمِرة
توزيع: مصطفى نجم
Evert Zeevalkink :جيتار
—
كلمات العمل :
الرعب ف أفلام السيما بقى دمه تقيل
الرعب ف أفلام السيما أصلا تمثيل
الخوف اللي بجد بأعيشه بره القاعة
عفاريت وبتطلع في نهاري وكمان بالليل
أحكيلك خوفي
أحكيلك خوفي من الوحدة ولا المجهول
ومكالمة مهمة بتديني دايما مشغول
والخوف على ناس جوه عيوني ليفارقوني
والخوف من طولي وانا باحلم ما أقدرش أطول
وبخاف على قلبي اللي أنا غيره بس ما حيلتيش
وبخاف لا يكون عندك جوه وتقول لي ما فيش
وبتجري البطلة في السيما خايفة لا تموت
إنما أنا واقف في مكاني من خوفي لأعيش
نجم الشباك اللي مخلي الفرجة ببلاش
الخوف بيحبه وبياخد وبيدي معاه
السيما بتقفل وده عرضه دايم ًا شغال
!مع كل بطولة بيفوض أمره لله
أحكيلك خوفي – أداء حمزة نمرة
من البوم مولود سنة ٨٠
كلمات: عمر طاهر
ألحان: حمزة نَمِرة
توزيع: مصطفى نجم
Evert Zeevalkink :جيتار
—
كلمات العمل :
الرعب ف أفلام السيما بقى دمه تقيل
الرعب ف أفلام السيما أصلا تمثيل
الخوف اللي بجد بأعيشه بره القاعة
عفاريت وبتطلع في نهاري وكمان بالليل
أحكيلك خوفي
أحكيلك خوفي من الوحدة ولا المجهول
ومكالمة مهمة بتديني دايما مشغول
والخوف على ناس جوه عيوني ليفارقوني
والخوف من طولي وانا باحلم ما أقدرش أطول
وبخاف على قلبي اللي أنا غيره بس ما حيلتيش
وبخاف لا يكون عندك جوه وتقول لي ما فيش
وبتجري البطلة في السيما خايفة لا تموت
إنما أنا واقف في مكاني من خوفي لأعيش
نجم الشباك اللي مخلي الفرجة ببلاش
الخوف بيحبه وبياخد وبيدي معاه
السيما بتقفل وده عرضه دايم ًا شغال
!مع كل بطولة بيفوض أمره لله
مشاركة
أحكيلك خوفي – حمزة نمرة
مشاركة
أحكيلك خوفي – حمزة نمرة
أعمال قد تنال استحسانك
مشاركة
هاتجن يا ريت يا اخوانا – حمزة نمرة
يا حلالي يا مالي – من البوم شرقية غربية
أداء فرقة الروابي الفنية
كلمات : أبو أشرف السيلاني
…..
الألبوم من أداء :
رامي الهندي – ناجي بركات
بمشاركة
إبراهيم الدردساوي – عبدالكريم مبارك
كلمات : تراث
توزيع : م . أحمد رامي
مشاركة
يا حلالي يا مالي – فرقة الروابي الفنية
سوى الله – أداء عمار صرصر
الحان وكلمات: تراث
مكس وماستر: م. عمرو عقاد
إنتاج: استوديونا
Backing Vocals : Mhd Bashir – Safaa Ghamrawi – Abdulazziz
Graphic : Graphulla
مشاركة
سوى الله (بدون موسيقى) – عمار صرصر
مشاركة
هاتجن يا ريت يا اخوانا – حمزة نمرة
مشاركة
الصلاة دوام ( البوم يهون الجرح – إيقاع ) أحمد الهاجري – أحمد المهدي
سيد الكرام – أداء فواز الشهاب
كلمات الشاعر والأديب : أحمد طارش خرصان
الحان : تراث – تطوير فواز الشهاب
توزيع موسيقي : أحمد عبدالجواد
مكس وماستر : خالد محسب
مشاركة
سيد الكرام – فواز الشهاب
أغنية “وين الغالي يا دار” من التراث البدوي (مصري-ليبي)
يعيد الفنان حمزة نمرة توزيعها في الموسم الثالث من برنامج ريمكس بطريقة مبدعة مع الفنان
Lowkey & remince Ragea.
—-
كلمات العمل :
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي الله والنبي ردي
عليا سؤالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي الله والنبي ردي
عليا سؤالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
(Lowkey)
Don’t you wonder what became of the children of diaspora
Those that innovated in their ways and their vernacular
Those that saw their traces in the faces of the massacred
I wonder what became of them, tell me what became of them
Zaha Hadid was a child of diaspora
So fear not… fear not
Edward Said was a child of diaspora
So fear not… fear not
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي الله والنبي ردي
عليا سؤالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
(Lowkey)
رحم الله والديكم
العقدة تسيطر عليكم
شيطان متدين
بس الشر صار مهيمن
أولاً انتهازية
ثم انهزامية
ثم قامت الجريدة بتجريد الإنسانية
الحقوق ألف ألف
العذر أقبح من الذنب
يهملون أحمد
بس يقدسون الكلب
الحقوق ألف ألف
العذر أقبح من الذنب
يهملون أحمد
بس يقدسون الكاب…
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي الله والنبي ردي
عليا سؤالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
فيك معاه نقضوا طول الليل
في سهراية نقضوا طول الليل
في سهراية نقضوا طرابة
ما معاناوالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي الله والنبي ردي
عليا سؤالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
أغنية “وين الغالي يا دار” من التراث البدوي (مصري-ليبي)
يعيد الفنان حمزة نمرة توزيعها في الموسم الثالث من برنامج ريمكس بطريقة مبدعة مع الفنان
Lowkey & remince Ragea.
—-
كلمات العمل :
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي الله والنبي ردي
عليا سؤالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي الله والنبي ردي
عليا سؤالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
(Lowkey)
Don’t you wonder what became of the children of diaspora
Those that innovated in their ways and their vernacular
Those that saw their traces in the faces of the massacred
I wonder what became of them, tell me what became of them
Zaha Hadid was a child of diaspora
So fear not… fear not
Edward Said was a child of diaspora
So fear not… fear not
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي الله والنبي ردي
عليا سؤالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
(Lowkey)
رحم الله والديكم
العقدة تسيطر عليكم
شيطان متدين
بس الشر صار مهيمن
أولاً انتهازية
ثم انهزامية
ثم قامت الجريدة بتجريد الإنسانية
الحقوق ألف ألف
العذر أقبح من الذنب
يهملون أحمد
بس يقدسون الكلب
الحقوق ألف ألف
العذر أقبح من الذنب
يهملون أحمد
بس يقدسون الكاب…
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي الله والنبي ردي
عليا سؤالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
فيك معاه نقضوا طول الليل
في سهراية نقضوا طول الليل
في سهراية نقضوا طرابة
ما معاناوالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي الله والنبي ردي
عليا سؤالي نريد ننشدك يا دار
وين الغالي نريد ننشدك يا دار
مشاركة
وين الغالي يا دار – حمزة نمرة
مشاركة
وين الغالي يا دار – حمزة نمرة
يا عذولي – أداء مروان صباح
كلمات والحان: تراث عراقي
توزيع: محمد القحوم
—-
كلمات العمل:
يا عذولي لا تلمني فالهوى قتال
انني مغرم صبابا ارتجي الوصال
من هواكم فارحموني يا اهلِ للالالالا
ان طرفي من جفاكم لازال هطال
يا منية القلب صلني يا نور الصباح
في مديحكم هل ترى يقبل المقال!
يا عذولي لا تلمني فالهوى قتال
انني مغرم صبابا ارتجي الوصال
يا عذولي – أداء مروان صباح
كلمات والحان: تراث عراقي
توزيع: محمد القحوم
—-
كلمات العمل:
يا عذولي لا تلمني فالهوى قتال
انني مغرم صبابا ارتجي الوصال
من هواكم فارحموني يا اهلِ للالالالا
ان طرفي من جفاكم لازال هطال
يا منية القلب صلني يا نور الصباح
في مديحكم هل ترى يقبل المقال!
يا عذولي لا تلمني فالهوى قتال
انني مغرم صبابا ارتجي الوصال
مشاركة
يا عذولي – مروان صباح
مشاركة
يا عذولي – مروان صباح
مشاركة
هاتجن يا ريت يا اخوانا – حمزة نمرة
على الباري – أداء أمين حاميم
من البوم أشياء
كلمات / قتيبة الصلاحي
الحان / تراث يمني
توزيع / a.m
كوردات / مروان
كورال / نبيل حاميم – عصام الحميدي – خالد زاهر
شكر / عصام الحميدي – عمر شمسان
جيتار / سامح رفيق
التسجيل/ استديوا اذواق الفن -الرياض
منتج منفذ
يمان ـ باهل امين
تصميم البوستر /عمر شمسان
—
كلمات العمل:
على الباري أعـيـش العمــر سـاري
وانا عندي أمل في القلب منحوت
ولا مـلـيـت لحظه في انـتــظـاري
لأن الـخـيـر لــه مــيـعــاد موقوت
وانا واثـق وفـي حـسب اعتـقادي
بأن الــخـير بين الـنـاس مايـموت
ولو كــان الـزمــن لــونــه رمــادي
تلاقي ناس بيـن الـنــاس ياقـوت
فلا ترمي على الـوقـت الـمــلامـة
وتنسى الزين لو مـريت بالـشــين
وكل انسان حـطـه فـي مـقــامــه
مادام اهل الصفاوالصدق باقـيـن
ويامـا نـشوف من أجــناس يـامـا
وتـغـرينا مـظـاهر تـعجـب العـيـن
نشوف الـجرح منهــم والنــدامـة
ونــتداوى من الناس البســيطـين
كـذا الـدنيا وفيـها اطبــاع واشكال
فلا تصحب سوى بحكمة ومعروف
ولا تـعــتـب عـلـى غـالــي إذا مـال
وكـل انـسـان لـه أســرار وظـروف
على الرحمـن خـلي الخلق والحال
ولو شفت البلا أنـواع وصــنــوف
وما فـي البال خـلـه سـاكـن الـبال
ولاتكشف خفي وتخـبي مكـشوف
على الباري – أداء أمين حاميم
من البوم أشياء
كلمات / قتيبة الصلاحي
الحان / تراث يمني
توزيع / a.m
كوردات / مروان
كورال / نبيل حاميم – عصام الحميدي – خالد زاهر
شكر / عصام الحميدي – عمر شمسان
جيتار / سامح رفيق
التسجيل/ استديوا اذواق الفن -الرياض
منتج منفذ
يمان ـ باهل امين
تصميم البوستر /عمر شمسان
—
كلمات العمل:
على الباري أعـيـش العمــر سـاري
وانا عندي أمل في القلب منحوت
ولا مـلـيـت لحظه في انـتــظـاري
لأن الـخـيـر لــه مــيـعــاد موقوت
وانا واثـق وفـي حـسب اعتـقادي
بأن الــخـير بين الـنـاس مايـموت
ولو كــان الـزمــن لــونــه رمــادي
تلاقي ناس بيـن الـنــاس ياقـوت
فلا ترمي على الـوقـت الـمــلامـة
وتنسى الزين لو مـريت بالـشــين
وكل انسان حـطـه فـي مـقــامــه
مادام اهل الصفاوالصدق باقـيـن
ويامـا نـشوف من أجــناس يـامـا
وتـغـرينا مـظـاهر تـعجـب العـيـن
نشوف الـجرح منهــم والنــدامـة
ونــتداوى من الناس البســيطـين
كـذا الـدنيا وفيـها اطبــاع واشكال
فلا تصحب سوى بحكمة ومعروف
ولا تـعــتـب عـلـى غـالــي إذا مـال
وكـل انـسـان لـه أســرار وظـروف
على الرحمـن خـلي الخلق والحال
ولو شفت البلا أنـواع وصــنــوف
وما فـي البال خـلـه سـاكـن الـبال
ولاتكشف خفي وتخـبي مكـشوف
مشاركة
على الباري – أمين حاميم
مشاركة
على الباري – أمين حاميم
مشاركة
القبقبة ( البوم الله يحبك – إيقاع ) – عبدالقادر قوزع
مشاركة
رياح القرب – حامد الحبشي
رمضان الروح – أداء شهاب الشعراني
كلمات: كمال الحارثي
ألحان: تراث يمني
توزيع ومكس : عبدالسلام الجبري
كورال:
سامي المؤذن
هدى الهتاري
ضحى الحكيمي
هندسة صوتية: عبدالرحمن سرور
تم التسجيل في استديوهات : هارموني
إنتاج صوتي: عبدالكريم العامري
إشراف فني: عمر شمسان
مشاركة
رمضان الروح – شهاب الشعراني
مشاركة
رحمن ( إيقاع ) – خالد زاهر
مشاركة
يا نبي – أيمن رمضان
كلمات وألحان : تراث المولد النبوي البحريني
توزيع : هشام قاسم
تسجيل ومكس : عبدالله جمال
كورال : فرقة أمواج البحرين
إيقاعات حية : راشد العميري
—-
كلمات العمل :
اللهـــم صل وسلم وزد وبارك على هـذا النبـي الكريــم
يا بارقاً نحو المدينة لاحـا
ذكرتني عن مسرحٍ ورواحا
ذكرتني عمن بطيبــة ســـاكناً
يا ليت لي في كل جنبٍ جناحا
ونسيم وجد هب من وادي قبـا
يشجي الغرام ويقلق المرتـاحا
ألا وأهــدى في فـــؤادي لوعـةً
لا يطفهــــا مــاء ولا مســــاحــــا
حتى أزور الهاشمي المصطفـى
جد الحسيـــن وسيـد الأشبــاحـــــا
علم الهدى منجي العصاة من الردى
صلوا عليــــه عشيـــــة وصبــــاحــــــــــا
صلى عليـك الله يـــــا علــــم الهـدى
ما دام يُذكَرُ فـــي الأذان فــلاحـا
(صلى الله عليه .. صلوا .. صلى الله على محمد)
صلى عليك الله يا عدناني
صلى عليك الله يا عدناني
يا مصطفى يا صفوة الرحمن
(صلى عليك الله يا عدناني
صلى عليك الله يا عدناني
يا مصطفى يا صفوة الرحمن)
الحمد لله الذي أعطاني
الحمد لله الذي أعطاني
هذا الغلام الطيب الأردان
(صلى عليك الله يا عدناني
صلى عليك الله يا عدناني
يا مصطفى يا صفوة الرحمن)
قد ساد في المهد على الغلمان
قد ساد في المهد على الغلمان
أعيذه بالبيت ذي الأركان
(صلى عليك الله يا عدناني
صلى عليك الله يا عدناني
يا مصطفى يا صفوة الرحمن)
أحمد مكتوب على الجنان
أحمد مكتوب على الجنان
صلى عليك الله في الأحيان
(صلى عليك الله يا عدناني
صلى عليك الله يا عدناني
يا مصطفى يا صفوة الرحمن)
يا ربنا بالمصطفى العدناني
يا ربنا بالمصطفى العدناني
إغفر ذنوبي ثم اصلح لي شاني
(صلى عليك الله يا عدناني
صلى عليك الله يا عدناني
يا مصطفى يا صفوة الرحمن)
كلمات وألحان : تراث المولد النبوي البحريني
توزيع : هشام قاسم
تسجيل ومكس : عبدالله جمال
كورال : فرقة أمواج البحرين
إيقاعات حية : راشد العميري
—-
كلمات العمل :
اللهـــم صل وسلم وزد وبارك على هـذا النبـي الكريــم
يا بارقاً نحو المدينة لاحـا
ذكرتني عن مسرحٍ ورواحا
ذكرتني عمن بطيبــة ســـاكناً
يا ليت لي في كل جنبٍ جناحا
ونسيم وجد هب من وادي قبـا
يشجي الغرام ويقلق المرتـاحا
ألا وأهــدى في فـــؤادي لوعـةً
لا يطفهــــا مــاء ولا مســــاحــــا
حتى أزور الهاشمي المصطفـى
جد الحسيـــن وسيـد الأشبــاحـــــا
علم الهدى منجي العصاة من الردى
صلوا عليــــه عشيـــــة وصبــــاحــــــــــا
صلى عليـك الله يـــــا علــــم الهـدى
ما دام يُذكَرُ فـــي الأذان فــلاحـا
(صلى الله عليه .. صلوا .. صلى الله على محمد)
صلى عليك الله يا عدناني
صلى عليك الله يا عدناني
يا مصطفى يا صفوة الرحمن
(صلى عليك الله يا عدناني
صلى عليك الله يا عدناني
يا مصطفى يا صفوة الرحمن)
الحمد لله الذي أعطاني
الحمد لله الذي أعطاني
هذا الغلام الطيب الأردان
(صلى عليك الله يا عدناني
صلى عليك الله يا عدناني
يا مصطفى يا صفوة الرحمن)
قد ساد في المهد على الغلمان
قد ساد في المهد على الغلمان
أعيذه بالبيت ذي الأركان
(صلى عليك الله يا عدناني
صلى عليك الله يا عدناني
يا مصطفى يا صفوة الرحمن)
أحمد مكتوب على الجنان
أحمد مكتوب على الجنان
صلى عليك الله في الأحيان
(صلى عليك الله يا عدناني
صلى عليك الله يا عدناني
يا مصطفى يا صفوة الرحمن)
يا ربنا بالمصطفى العدناني
يا ربنا بالمصطفى العدناني
إغفر ذنوبي ثم اصلح لي شاني
(صلى عليك الله يا عدناني
صلى عليك الله يا عدناني
يا مصطفى يا صفوة الرحمن)
مشاركة
صلى عليك الله ( نسخة المؤثرات ) | عبدالله القاسمي
مشاركة
صلى عليك الله ( نسخة المؤثرات ) | عبدالله القاسمي
مشاركة
يا نبي ( مؤثرات ) – أيمن رمضان
مشاركة
الوصلة الأردنية ( البوم اشتقنا ) – رامي الهندي
مشاركة
الا يا بال ( موسيقى ) – أمين حاميم
مشاركة
هاتجن يا ريت يا اخوانا – حمزة نمرة
مشاركة
صلو ( إيقاع ) – مروان صباح
مشاركة
الا يا بال ( مؤثرات ) – أمين حاميم
مشاركة
خليلي – حمزة نمرة
مشاركة
يا عين – مشاري العفاسي
مشاركة
يا دار ( البوم يا مسافر عود – إيقاع ) – عبدالفتاح عوينات
أغنية “كيفوكيم” من التراث الكردي
يعيد الفنان حمزة نمرة توزيعها في الموسم الثالث
من برنامج ريمكس مضيفا عليها السحر الإيرلندي مع فرقة
Matt Walklate
مشاركة
كيفوكيم – حمزة نمرة
أغنية “يا ولد عمي” من التراث المصري وإحدى أغاني سيد درويش
يعيد الفنان حمزة نمرة توزيعها في الموسم الثالث من برنامج ريمكس
بطريقة مبدعة ولمسات مصرية حديثة مع الملحن كريم عبد الوهاب.
—-
كلمات العمل :
يا ولد عمي.. يابوي
يا ولد عمي .. إلحقني يابوي
يا ولد عمي .. آه يا بوي
هات البازابورت
ويلا بنا يا اسماعيل
لا الوقت يفوت
غربة ايه مصر أولى بنا
من غيرها ما يحلى لنا القوت
عهد الله وعهد الأنبيا
ما نفوتهاش ولا بالنبوت
هي السمكة بتفوت المية
ده احنا من غير مصر نموت
يا ولد عمي.. يابوي
يا ولد عمي .. إلحقني يابوي
يا ولد عمي .. آه يا بوي
لفينا لما استكفينا
من جرجا لمالطه لميدراس
والله بكرة اللي استعفينا
وخلصنا من وجع الراس
كل بلد أفقر م التانية
وحياة سيدك أبو العباس
لولا أنت يا عربي في الدنيا
ما كنا نلاقي ولاد ناس
يا ولد عمي.. يابوي
يا ولد عمي .. الحقني يابوي
يا ولد عمي .. آه يا بوي
الله لو كانوا الأغنيا يتلموا
ويمضوا لنا شيكات
النبي تو ما عقدوا النية
اتفرج ع الفاوريكات
وتعيش مصر ف عيشة هنية
دولة وتحكم ممتلكات
ما دام في قلوبهم حنية
ع الفقرا تحل البركات
يا ولد عمي.. يابوي
يا ولد عمي .. الحقني يابوي
يا ولد عمي .. آه يا بوي
أغنية “يا ولد عمي” من التراث المصري وإحدى أغاني سيد درويش
يعيد الفنان حمزة نمرة توزيعها في الموسم الثالث من برنامج ريمكس
بطريقة مبدعة ولمسات مصرية حديثة مع الملحن كريم عبد الوهاب.
—-
كلمات العمل :
يا ولد عمي.. يابوي
يا ولد عمي .. إلحقني يابوي
يا ولد عمي .. آه يا بوي
هات البازابورت
ويلا بنا يا اسماعيل
لا الوقت يفوت
غربة ايه مصر أولى بنا
من غيرها ما يحلى لنا القوت
عهد الله وعهد الأنبيا
ما نفوتهاش ولا بالنبوت
هي السمكة بتفوت المية
ده احنا من غير مصر نموت
يا ولد عمي.. يابوي
يا ولد عمي .. إلحقني يابوي
يا ولد عمي .. آه يا بوي
لفينا لما استكفينا
من جرجا لمالطه لميدراس
والله بكرة اللي استعفينا
وخلصنا من وجع الراس
كل بلد أفقر م التانية
وحياة سيدك أبو العباس
لولا أنت يا عربي في الدنيا
ما كنا نلاقي ولاد ناس
يا ولد عمي.. يابوي
يا ولد عمي .. الحقني يابوي
يا ولد عمي .. آه يا بوي
الله لو كانوا الأغنيا يتلموا
ويمضوا لنا شيكات
النبي تو ما عقدوا النية
اتفرج ع الفاوريكات
وتعيش مصر ف عيشة هنية
دولة وتحكم ممتلكات
ما دام في قلوبهم حنية
ع الفقرا تحل البركات
يا ولد عمي.. يابوي
يا ولد عمي .. الحقني يابوي
يا ولد عمي .. آه يا بوي
مشاركة
يا ولد عمي – حمزة نمرة
مشاركة
يا ولد عمي – حمزة نمرة
نور بهاك – أداء ناصر ميروح
أداء منشد الشارقة ( 2 )
كلمات والحان : تراث
توزيع موسيقي : العربي بن حسن
متابعة إعلامية : معاذ عبدالجليل سليماني
تصميم البنر : مجيب الرحمن